وقال تيخا في بيانه: "أنا اتنصب عليا في شيك بقالي ٣ سنين من (ع. م ) وطبعاً أنا ساكت طول السنين دي قولت أقف جنبه واستنّى الدنيا تتيسر وهو كل شوية يقوللي أسبوع والفلوس جاية وأنا أقول أكيد هيبيع حاجة من أملاكه ويدّي الناس فلوسها ولكن مفييييش".
وأضاف: "اكتشفت أنه بيصرف فلوسنا على أشياء أخرى وأنا غلطتي إني طلعت جدع ووقفت جنبه ومرضيتش أرفع قضية عليه بالشيك، لكن اللي في داء مبيبطّلوش وأنا صبرت مع الشخص الغلط لأن المحترمين معروفين في الوسط كله".
واختتم مدحت تيخا بيانه بالقول: "تحذير لصاحب الشيك... أمامك مهلة لأول الأسبوع القادم لو الفلوس مجاتش اسمك هيكون حديث المواقع كلها غير القضية، وربنا ينجّينا من أمثااال هؤلاء في المهنة دي يااارب".